söndag 27 maj 2012

Ett gammalt flugspö

I vintras köpte jag ett vackert gammalt spö, ett Hardy Palakona Cc de France byggt 1961.



Jag har länge varit en beundrare av vackra splitcanespön men det var Carl-Johan Anderbergs föredrag om hantverket som inspirerade mig till inköp.

Spöt köptes med tanken att det skulle användas vid årets viktigaste flugfiskehögtid, "mayfly fisket" med torrfluga på grov öring.



Efter lång väntan kom så tiden när de stora sländorna ska börja kläcka.

Datum för spöts premiärtur var sedan länge inbokad i kalendern. Men skulle värmen komma i tid?

Veckorna innan såg det mörkt ut. Jag gick och hoppades på väderomslag, värme och lägre vattenstånd.

Kvällen innan D dagen kom en uppmuntrande rapport från Gert. Vattenståndet var sänkt och de stora sländorna hade börjat kläcka i den mindre Godegårdsån.

Det var med stor förväntan jag tacklade upp det gamla spöt. Det var ju så här långt nästan oprovat, jag hade bara hunnit med några få provkast innomhus.

Skulle jag kunna anpassa min kastteknik till ett långsamt splitcanespö?




Redan efter några kast kände jag att det här kommer att bli bra, vi kommer att trivas tillsammans.

Öringen vakade redan när vi kom men de var då helt ointresserade av torrflugor.

Under dagen kläckte det gul forsslända och allt fler av de stora sländorna. Kvällen blev sedan helt underbar...

Jag avslutar med en vacker bild, tagen av Gert, på min första torrfluge öring med det gamla spöt.


Kan det bli bättre?

/Kenneth

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar